Lagspelare med intresse för sociala relationer

Porträttfoto av Lina Wedin som sitter på en bänk och håller upp en gröngul fotbollshalsduk.
En gång mötte Lina Wedin och Lilla Beddinge BK Malmö FF:s damlag. Slutresultatet? Förlust med 18–0. ”Men vi fick spela inne på Eleda stadion, vi fick med oss goodiebags och deras omklädningsrum var större än hela vårt klubbhus.” Foto: Minna Wallén-Widung

Vad har fotboll och jobbet som kanslichef på universitetet gemensamt? Faktiskt mer än man kan tro. Det menar Lina Wedin, ny kanslichef på Samhällsvetenskapliga fakulteten och fotbollsspelare sedan barnsben.

Fotbollsintresset väcktes redan i sexårs­åldern när Lina Wedin följde i tvillingsystern Emmas fotspår och började i fotbollsskola. I tonåren blev hon uttagen till flera elitsatsningar och efter högstadiet började hon på fotbollsgymnasium.

– Det är något visst med lagsporter. Den sociala samvaron, att samlas kring något och att man måste släppa allt annat för att vara här och nu. Dessutom kan man hela tiden utvecklas och bli bättre, det har alltid tilltalat mig, säger hon.

Utbildad i flera länder

Utveckling är något Lina Wedin också har tagit fasta på i sin karriär. Efter ett år på fotbollsgymnasiet tog ”den akademiska ådran” över och efter universitetsstudier i Skottland, Kanada och Frankrike kom hon tillbaka till Sverige med två examina i juridik i bagaget. Hon fick en doktorandtjänst vid Rättssociologiska institutionen och efter disputationen 2009 blev hon industripostdoktor inom det privata näringslivet, följt av jobb inom kommun och region. Sedan mars månad jobbar hon som kanslichef vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

– Det känns som om jag har lärt mig jätte­mycket den här första tiden och att jag äntligen börjar kunna ställa de rätta frågorna. Jag har fått ett jättefint bemötande.

Engagerad i barn- och ungdomsverksamheten

För att kunna koppla bort jobbet har fotbollsplanen alltid varit det rätta stället för Lina Wedin. Med några få uppehåll har hon hela tiden fortsatt att både spela själv och träna andra. Lilla Beddinge BK i hemkommunen Trelleborg är klubben framför andra. Mellan 2016 och 2023 spelade hon i klubbens damlag i division 4. Dessutom var hon initiativtagare, ledare och tränare för byns ungdomsverksamhet med fokus på allas rätt att spela och låga avgifter.

– Jag har själv fyra döttrar och har sett hur avgifter för fritidsintressen sticker i väg. Det kan vara svårt att ha råd helt enkelt. För mig är det viktigt att alla ska ha möjlighet att delta. Barn- och ungdomsverksamhet ska inte handla om att bygga upp klubbens ekonomi, utan om att barnen ska få vara aktiva.

Saknar det sociala från fotbollen

Men i november förra året blev det ett snöpligt slut på fotbollskarriären, då Lina Wedin skadade vänster knä. Redan 2010 hade hon gjort illa samma knä rejält och nu är det uteslutet att hon fortsätter spela.

Det sociala är det hon saknar mest.

– Jag blev verkligen påverkad mentalt när det hände. Det är en så stor omställning att gå från att ha ett socialt sammanhang två gånger i veckan till att plötsligt vara helt utan. Och att stå vid sidan var ingenting för mig, jag vill vara med ute på planen.

Har nytta av fotbollen

Men fotbollen är fortfarande en stor del av hennes vardag. Hon tränar sin 15-åriga dotters lag i en annan klubb och sitter i styrelsen för Lilla Beddinge BK. Dessutom har hon nytta av det hon lärt sig under alla år som fotbollsspelare på jobbet.

– Fotbollen har lärt mig hur man tar människor och skapar sociala relationer. Och inom fotbollen har jag nytta av alla ledarskapsutbildningar jag har fått genom jobbet.