Universitetets utbildningar i en föränderlig värld

Foto på Ann-Kristin Wallengren. Foto: Charlotte Carlberg-Bärg.

I höst vill jag arbeta mer med ”det breda universitetet”, det livslånga lärandet, internationalisering och digitalisering. Innovativa utbildningar i samverkan med (det globala) samhället är målet.

Efter ett första halvår som vicerektor där en avsevärd del av tiden gått åt till att orientera mig i organisationen och de nya uppgifterna börjar en del falla på plats. Jag kan nu med större kraft börja ägna mig åt de utvecklingsprojekt vi vill driva.

Ett sådant utvecklingsprojekt är universitetets utbildningar i en föränderlig värld där nya krav ställs på både innehåll och form. Lena Eskilsson, Kristina Eneroth och jag har gemensamt börjat formulera övergripande idéer om hur LU kan arbeta med ”det breda universitetet”, det livslånga lärandet, internationalisering och digitalisering.

Det är ett stort arbete i en omvälvande tid där vi behöver titta på våra utbildningar ur en rad nya perspektiv. Mycket annat är på gång, inte minst ska nu det nybildade rådet för universitetsgemensam högskolepedagogisk utveckling börja sitt arbete som vi hoppas ska sätta ytterligare fokus på gemensamma behov inom högskolepedagogiken.

/Ann-Kristin Wallengren