Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

HR Excellence in Research Award – handlingsplan 2023-2025

Projektet ska ta fram förslag till ett universitetsgemensamt koncept för planering av kompetensförsörjning, ett förslag till breddning av meriter, en kurs i etik för forskande personal och en samlingssida på webben med information om regelefterlevnad för forskande personal.

Mål

Genom handlingsplanen för 2023–2025 ska universitetet bli bättre på att planera för sin kompetensförsörjning, både kortsiktigt och långsiktigt. Universitetet ska lägga mer kvalitativa perspektiv på meritvärdering vid rekrytering och befordran. Fakulteternas lärarförslagsnämnder ska lära av varandra och tillsammans bli tydligare, mer transparenta och effektivare genom naturliga mötesplatser för diskussion och utbyte.

Forskande personal ska kunna fräscha upp sin kunskaper i forskningsetik på ett enkelt sätt och nyanställd forskande personal ska få en enkel och tydlig genomgång av vilka forskningsetiska principer och regler som gäller. Forskande personal ska enkelt kunna hitta information som rör regelverk och forskning genom en överblickbar samlingssida på webben. 

Projektspår

Projektspåret ska ta fram ett förslag till ett universitetsgemensamt enkelt koncept för planering av kompetensförsörjning. Konceptet ska kunna appliceras på fakulteternas eget pågående arbete med planering av kompetensförsörjning.

Huvudsakliga leveransmål är:

  • Processbeskrivning för planering av kompetensförsörjning
  • Stödmaterial för strategi, plan, uppföljning med mera
  • Goda exempel på effektivare planering

Klart till sommaren 2025

Projektspåret ska ta fram och etablera en plattform för gemensamma möten mellan fakulteternas lärarförslagsnämnder och deras ordföranden.

Huvudsakliga leveransmål är:

  • Förslag på mötesformer
  • Starta upp mötesformerna
  • Följa upp, utvärdera och justera

Klart till våren 2025

Projektspåret ska ta fram ett förslag på hur meritområden kan formuleras vid bedömning av lärares förtjänst och skicklighet. Meriter som ska inkluderas handlar om pedagogik, vetenskap, ledarskap, samverkan och bidrag till en god arbets- och lärandemiljö.

Huvudsakliga leveransmål är:

  • Förslag på hur meriterkan beskrivas och bedömas utan risk för diskriminering och där jämställdhet och lika villkor beaktas
  • Förslag på uppdaterade riktlinjer för LUs akademiska meritportföljer
  • Förslag på hur stöd till lärarförslagsnämnderna skulle kunna utformas

Klart till HT 2025

Projektspåret ska ta fram och sprida en kurs i forskningsetik som riktar sig till forskande personal efter disputation, både befintlig personal och nyanställda.

Huvudsakliga leveransmål är:

  • En kurs i Kompetensportalen som all forskande personal kan gå
  • Sprida kännedom om kursen till forskande personal och chefer
  • Föreslå om kursen ska vara obligatorisk för nyanställd forskande personal

Delprojektet avslutades sommaren 2024. Kursen ligger i Kompetensportalen. 

Forskningsetik för forskande personal vid Lunds universitet

 

Huvudsakliga leveransmål är:

  • En överskådlig samlingssida på Medarbetarwebben, med förklarande undersidor och länkar till fördjupad information
  • Publicering och marknadsföring av sidan till forskande personal

Delprojektet avslutades hösten 2024. 

Forskarens guide till regelefterlevnad

Övergripande aktiviteter

Under 2024 och 2025 pågår ett flertal aktiviteter inom två av projektspåren parallellt och integrerat med varandra. Här listas en övergripande beskrivning av huvudaktiviteterna.

Fakultetsbesök

Delprojekten för planering av kompetensförsörjning och breddad meritering besöker tillsammans med huvudprojektledaren samtliga fakulteters ledningar. Syftet med besöken är att sprida information om projekten och den kunskap de hittills samlat in, men framförallt för att samla in fakulteternas olika perspektiv på planerings av kompetensförsörjning och breddad meritering. Besöken pågår under 2024. 

Gemensam referensgrupp

Delprojekten för planering av kompetensförsörjning och breddad meritering har många gemensamma intressenter. För att spara på intressenternas tid delar delprojekten på en referensgrupp med prefekter. Även andra liknande gemensamma insatser kan komma under det fortsatta arbetet.

Styrgruppens engagemang

HR Excellence in Research har en kunnig och engagerad styrgrupp som bland annat tagit initiativ till fakultetsgemensamma workshoppar på temat planering av kompetensförsörjning.  

Bakgrund

EU-kommissionen har tagit initiativ till certifieringen HR Excellence in Research Award för att hjälpa forskningsorganisationer att utveckla både arbetsmiljö och forskningsmiljö för forskande personal. I den Europeiska stadgan för forskare och Riktlinjer för rekrytering av forskare klargör man 40 principer som kommissionen förväntar sig att goda forskningsorganisationer lever upp till. De organisationer som vill certifiera sig får visa att man strävar att utveckla sin organisation i den riktning som principerna pekar mot, genom att ta fram en handlingsplan. Handlingsplanen uppdateras vart tredje år med nya aktiviteter som syftar till att möta principerna. Däremellan görs en självvärdering som tillsammans med en uppdaterad handlingsplan skickas till EU-kommissionen för bedömning. Håller organisationen måttet får den behålla certifieringen i tre år till.

De 40 principerna ligger nära Lunds universitets ambitioner och uppfylls i de flesta fall. Några principer kan universitetet vidareutveckla och bli bättre på, vilket fångas upp i de handlingsplaner som tas fram vart tredje år. 

Valet av fokus för varje handlingsplan fångas dels in via en självvärdering gentemot principerna i stadgan och riktlinjerna, men även från andra självvärderingar som universitetet gör. I nuvarande handlingsplan kan man se att både kompetensförsörjningsplanering och breddade meriter lyftes i universitetets utvärdering av forskningskvalitet, RQ20 (Research Quality 2020). Det är också frågor som diskuteras brett i forskarsamhället och universitetsvärlden. 

Arbetet med nästa handlingsplan för HR Excellence in Research Award påbörjas redan hösten 2024. EU-kommissionen har moderniserat stadgan och riktlinjerna och slagit ihop dem till en mer kvalitativ stadga med fyra huvudspår och 20 principer. I arbetet med nästa handlingsplan kommer forskare på alla nivåer att involveras, tillsammans med universitetsledning och fakultetsledningarna.

Leveranser HR Excellence in Research LU

Kursen vänder sig till forskande personal på alla fakulteter vid Lunds universitet, med undantag för doktorander som i stället går en obligatorisk kurs på samma ämne. Kursen berör fem forskningsetiska teman:
•    Akademisk frihet
•    God forskningssed
•    Forskning på människor
•    Djurförsök 
•    Din roll som forskare
Kursen ger en god förståelse för den reglering som finns kring forskning i form av lagar och riktlinjer. Efter genomförd kurs kan forskaren känna sig bekväm och säker i att reflektera över sin forskning utifrån ett etiskt perspektiv.

Gå till kursen i Kompetensportalen

En översiktssida på Medarbetarwebben  har tagits fram som samlar länkar, stöd och information kring vilka policyer, regler och lagar som styr forskningen.   
Sidan är uppbyggd kring sex olika teman: 
•    God forskningssed
•    Att forska vid ett svenskt universitet
•    Forskningsmedel och projekthantering
•    Forskningsrelaterade avtal och immateriella rättigheter
•    Hantera forskningshandlingar och forskningsdata
•    Säkerhetsfrågor inom forskning

Forskarens guide för regelefterlevnad
 

Flera interna kurser och workshoppar har tagits fram inom området forskningskommunikation, med utgångspunkt i det vid LU redan etablerade karriärutvecklingskonceptet. Även webbsidan på Medarbetarwebben som rör forskningskommunikation har utvecklats för att samla allt stöd på ett ställe. 
Den 1 juni 2022 anordnade delprojektet det uppmärksammade seminariet ”Kampen om kunskap” på temat forskningskommunikation. 

Kommunicera din forskning
 

Informationen på Medarbetarwebben kring anställningsvillkor för forskare i allmänhet och doktorander i synnerhet har utvecklats för att bli mer heltäckande. Bland annat har en helt ny webbsida tagits fram med syftet att tillhandahålla lättillgänglig information om doktoranders anställningsvillkor. 
Även en webbsida på universitetets externa webbplats har tagits fram med målgruppen presumtiv forskande personal, där de olika akademiska befattningar som finns vid LU definieras. På denna sida anges också om de olika befattningarna omfattas av universitetets anställningsordning (med tillhörande förmåner). Alla befintliga dokument som berör anställningsvillkor har också översatts till engelska.  

Akademiska befattningar vid Lunds universitet – lu.se

 

En webbsida på universitetets externa webbplats med målgruppen presumtiva anställda har tagits fram som ger en detaljerad beskrivning av den universitetsgemensamma rekryteringsprocessen för läraranställningar vid LU (biträdande universitetslektor, universitetslektor samt professor). För att ytterligare visualisera denna process har det även tagits fram en schematisk bild som visar hela processen – från att ansökan mottagits till att den nya medarbetaren påbörjar sin anställning. 

I samband med detta har det också tagits fram en rutin för hur anställningsordningen ska uppdateras och utvecklas. 

Rekryteringsprocess för akademisk personal – lu.se

En ”welcome guide” i form av en broschyr har tagits fram för nyanställd internationell personal. Guiden ger information om allt ifrån universitetets organisation och värdegrund till hur det är att bo i Sverige och vilka praktiska saker som kan vara bra att känna till (levnadskostnader, skatt, sjukvård, förskola, svenskkurser, etc.). 
Det har också tagits fram en process för introduktion av nyanställda och en process för introduktion av internationella som är nyanställda. 

Introduktion av nya medarbetare – hr-webben.lu.se
introduktion av internationell personal – hr-webben.lu.se
 

Ett karriärkoncept för senior forskande personal (efter postdoktornivå) har tagits fram. 
Det har även tagits fram ett program för mobilitet mellan näringsliv och akadtemi, med individuell kompetensutveckling.
Möjlighet till praktik för junior forskande personal på företag och i offentlig verksamhet har undersökts och visar på goda möjligheter som kan utvecklas vidare vid Lunds universitet. 

En utredning har gjorts kring vem som ska betala för vad, samt vilka konton som ska belastas i samband med kompetensutveckling av forskande personal. Kartläggningar har även gjorts för behovet av högskolepedagogisk utbildning på engelska samt behovet av språkundervisning i engelska för forskande personal.

Kontakt

Lena Lindell
Huvudprojektledare
HR Excellence in Research Award
lena [dot] lindell [at] hr [dot] lu [dot] se (lena[dot]lindell[at]hr[dot]lu[dot]se)

Julia Edgerton
Delprojektledare |
Kompetensförsörjningplanering
julia [dot] edgerton [at] hr [dot] lu [dot] se (julia[dot]edgerton[at]hr[dot]lu[dot]se)

Karin Fälth 
Delprojektledare |
Kompetensförsörjningplanering
karin [dot] falth [at] hr [dot] lu [dot] se (karin[dot]falth[at]hr[dot]lu[dot]se) 

Lena Christensen
Delprojektledare |
Breddad meritering
lena [dot] christensen [at] stu [dot] lu [dot] se (lena[dot]christensen[at]stu[dot]lu[dot]se)

Niklas Vareman 
Delprojektledare |
Digital kurs i forskningsetik
niklas [dot] vareman [at] med [dot] lu [dot] se (niklas[dot]vareman[at]med[dot]lu[dot]se) 

Anneli Wiklander 
Delprojektledare |
Forskarens guide till regelverket
anneli [dot] wiklander [at] fs [dot] lu [dot] se (anneli[dot]wiklander[at]fs[dot]lu[dot]se) 

Kort om projektet

Projektägare och styrgruppens ordförande
Per Mickwitz
Universitetsledningen

Tidplan
Januari 2023 till och med november 2025