Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

LU-utställning i skyltfönster på Knut den stores torg

Utställning i skyltfönster vid Lundia.
Lunds universitet ställer ut sin forskning i skyltfönster vid Knut den stores torg.

Nu visas en utställning baserad på nyheter från Lunds universitets forskningskonto på Instagram i skyltfönster på Knut den stores torg.

Lund Citysamverkan tog häromåret initiativ till ett samarbete med Lunds universitet för att synliggöra kunskap, forskning och innovation genom utställningar i skyltfönster i tillfälligt tomma butikslokaler i Lund. Tanken var att skapa ett nytt kunskapshöjande och attraktivt inslag i stadsbilden. 

Den första utställningen handlade om kvinnliga Nobelpristagare i fysik och visades förra året i en lokal i hörnet Skomakargatan–Vårfrugatan.

Skyltfönster med texter och bilder.
I skyltfönstret kan förbipasserande läsa om exempel av universitetets forskning.

Den aktuella utställningen visas i en lokal som ägs av Grand Hotel/Lundia och som står tom i väntan på att Lundia ska byggas ut. 

Utställningen har tagits fram av sektionen Kommunikation och bygger på ett urval av forskningsnyheter från det senaste året i den kortform som de presenteras i på kontot lundsuniversitet_forskning på Instagram – ett konto som för övrigt har vuxit starkt på sistone och nu har fler än 11 000 följare. 

Utställningen lyfter bland annat forskning som handlar om smarta talgoxar, jakten på ett universalblod, hur goda läsare har särskild hjärnanatomi och hur 2020-talet är ett eko av 1920-talet.

Utställningen kommer att hänga uppe under ungefär ett halvår och Grand Hotel/Lundia upplåter lokalen utan kostnad.