Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Minskning av klimatutsläpp från resor i tjänsten

Tåg som kör genom landskap. Foto.

Utsläppen från våra flygresor har minskat under 2024, jämfört med föregående år. Flygresorna står för den stora delen av våra utsläpp från tjänsteresor och därför har vår totala klimatpåverkan från tjänsteresor minskat även om utsläppen från bilresor ökat.

Varje år skickar universitetet i samband med årsredovisningen en redovisning av vårt miljöledningsarbete till Naturvårdsverket, som samordnar statens miljöledningsarbete. Redovisningen som nu är godkänd och publicerad innehåller bland annat statistik för våra tjänsteresor från vår upphandlade resebyrå. 

I redovisningen framgår att utsläppen från flygresandet under 2024 har minskat med 6% från föregående år. Även total rest sträcka och kostnad har minskat. Vid en jämförelse med flygresandet före pandemin är minskningen ännu större. Under samma period har antalet medarbetare mätt i heltidsekvivalenter ökat med 5,5%, från 7 055 år 2019 till 7 445 år 2024. Vi är alltså fler anställda men reser ändå mindre totalt sett.  

Staplarna visar utsläpp i sjunkande trend.
Figur 1. Staplarna visar koldioxidutsläppen för tjänsteresor för åren 2019, 2023 och 2024 fördelat på tåg/buss och flyg.

– Det är glädjande att utsläppen från universitetet tjänsteresor med flyg har minskat. De allra flesta tjänsteresorna som kan göras med tåg, till exempel till Stockholm görs idag med tåg. Det finns också en hel del möten och konferenser som man numera bara kan delta i digitalt. Som ett internationellt universitet kommer vi också i fortsättningen att flyga, men vi kan nog fortfarande minska utsläppen från vårt flygande utan att verksamheten blir lidande, säger Per Mickwitz vicerektor med ansvar för hållbarhet.

Utsläppen från resor, boende och konferens utgör ungefär 6% av universitetets totala klimatpåverkan, enligt vår senast genomförda klimatspendanalys. Klimatspendanalys är en beräkning av klimatavtrycket, baserat på spenderad krona, alltså våra inköp. Utsläppen per krona baseras på indikatorer från Upphandlingsmyndigheten för respektive inköpskategori.

Staplarna visar antalet kilometer i sjunkande trend.
Figur 2: Diagram över antalet kilometer som tjänsteresorna har gjorts iunder åren 2019, 2023 och 2024.

Vanligaste destinationer 2024

1.    USA – Chicago, New York, San Fransisco
2.    Nederländerna – Amsterdam
3.    Tyskland – Frankfurt, Berlin, München
4.    Sverige – Stockholm
5.    England – London
6.    Frankrike – Paris
7.    Spanien – Barcelona och Madrid

Resevaneundersökningen gav förslag på förbättringar

Svaren på resvaneundersökningen som gjordes hösten 2024, innehöll förslag på åtgärder för att minska utsläppen från resor ännu mer. De insatser som flest medarbetare uppgav skulle kunna få dem att resa mindre ofta eller mer hållbart i tjänsten är: 

  • Enklare att boka och betala för resor med buss och tåg (33 % av de som svarat på frågan)
  • Bättre information om hur man förväntas resa i tjänsten (12 %)
  • Bättre möjlighet till digitala möten (11 %)

Insatser som skulle underlätta ett mer hållbart tjänsteresande

staplar som visar hur uppskattat olika förslag är för alternativ till flyg.
Procentandelen visar andelen medarbetarna som angett respektive insats. Upp till fem svar kunde anges, vilket gör att totalsumman blir mer än 100 %.

De insatser som flest medarbetare, bland de som gör tjänsteresor, uppger skulle underlätta eller förbättra för dem att resa mindre ofta eller mer hållbart i tjänsten är:

  • Enklare att boka och betala för resor med buss och tåg
  • Bättre information om hur man förväntas resa i tjänsten
  • Bättre möjlighet till digitala möten

I fritextsvaren finns också många önskemål om en uppdaterad resepolicy som tydliggör regler kring tjänsteresor. Ungefär tjugo procent av de som svarade på resvaneundersökningen känner inte till universitetets reseriktlinjer för tjänsteresor och ytterligare trettio procent har svarat att inte de får tillräckligt bra stöd från riktlinjerna för att kunna välja att resa hållbart i tjänsten.