Renoveringen av Palmhuset i Botan börjar i höst

Palmhuset i botan.

Den planerade renoveringen och ombyggnaden av Palmhuset ska nu få en byggstart till hösten. De tidigare planerna har skjutits upp bland annat på grund av ökade kostnader. Men nu är finansieringsfrågan löst och renovering och ombyggnad startar i höst och beräknas vara klar hösten 2026.

Diskussionerna om att bygga om Palmhuset och renovera växthus och orangerier i Botaniska trädgården har pågått länge, men planerna har skjutits upp bland annat på grund av ökade kostnader. Men nu är finansieringsfrågan löst och renovering och ombyggnad startar i höst och beräknas vara klar hösten 2026.

Byggstarten betyder att unika Kottepalmerna som redan slår i taket kan få ett nytt palmhus med tre meter högre nockhöjd än idag. Också personalens arbetsmiljö ska förbättras och en ny entrébyggnad ska byggas med bättre funktioner som erbjuder information, utställning, butik, toaletter och kapprum för besökare. Det blir även ett angränsande planteringsrum för personalen. Samtidigt som det nya palmhuset byggs får de låga växthusen nytt glas och stommar och orangerierna i trädgården får nya fönster.

Medan projektet pågår är växthusen stängda och de flesta växterna flyttade till andra växthus. En del av de gamla träden som inte är flyttbara står skyddade kvar på sin plats.

Botaniska trädgårdens utomhusdel kommer att vara öppen som vanligt, men det  kommer vara avspärrat runt hela växthuset och infarten från Östra Vallgatan. Infarten till bygget kommer att gå norr om museet. En tillfällig butik kommer att finnas på södra delen av trädgården (kallas södra plan), den öppnar i mitten av juni. För tillfället är växthuset öppet torsdag till söndag mellan klockan 11–15. Håll dig uppdaterad på Botans webbsida, se nedan.

Regeringen har beviljat medel till SFV för underhåll och renovering av växthusen och orangerierna. Ombyggnaden av Palmhuset är främst en hyresgästanpassning som finansieras av donationer från en anonym donator och Crafoordska stiftelsen tillsammans med Lunds universitet och underhållsmedel från SFV.

– Vi gläder oss åt att tillsammans med Statens fastighetsverk, donatorer och stiftelser göra det möjligt att förverkliga våra mål att bevara och sprida kunskap om den fantastiska biologiska mångfalden som vi har i våra samlingar, säger Allison Perrigo, föreståndare för Botaniska trädgården vid Lunds universitet.